Vijenac 691 - 962

Film


Tereza 37 osvojila Arenu

Piše Josip Grozdanić


 

Psihološka egzistencijalna drama Tereza37 apsolutni je pobjednik 67. Pulskog filmskog festivala, osim Velikom Zlatnom arenom za najbolji film ovjenčana Zlatnim arenama za režiju, scenarij i sporednu žensku ulogu te masku i montažu. Osvojene nagrade posve su zaslužene, jer riječ je o uistinu dojmljivu ostvarenju koje imponira u svim izvedbenim segmentima. Posrijedi je treći dugometražni igrani film Danila Šerbedžije (72 dana, Oslobođenje Skopja), ujedno njegovo dosad najambicioznije i najuspjelije ostvarenje. No, što je mnogo važnije, Tereza37 približno je desetogodišnji projekt glumice Lane Barić koja superiorno, iznimnom facijalnom i tjelesnom ekspresivnošću te s minucioznim osjećajima za detalje i nijanse tumači naslovnu ulogu Tereze, a film je i njezino debitantsko scenarističko ostvarenje dugog metra. Osvajanjem Zlatne arene za scenarij ona je pulski festival obilježila i kao prva glumica dobitnica te nagrade. I to je sasvim zasluženo, jer je Tereza37 za Lanu Barić važan, moglo bi se reći i životni projekt, u kojem se na intrigantan, slojevit, promišljen i zaokružen način pozabavila dalmatinskim mentalitetom i tzv. „dalmatinskim patrijarhatom“, kao i njegovim specifičnostima.


Tereza37
približno je 10-godišnji projekt glumice i scenaristice Lane Barić

Tereza je 37-godišnja Splićanka udana za pomorca Marka (odlični Leon Lučev), kazališna inspicijentica čija su tjeskobna emotivna i psihološka stanja određena time što se zbog četiri spontana pobačaja nije realizirala kao majka. Moguće zbog toga otac s njom otežano komunicira i drži se nekako na distanci, a osjećaj krivnje potencira joj i skladan obiteljski život s djecom njezine sestre Renate (izvrsna Ivana Roščić, opravdano nagrađena Zlatnom arenom). Stoga se Tereza na usputnu i ironičnim tonom izgovorenu sugestiju svoje liječnice počne nevoljko upuštati u seksualne veze s drugim muškarcima, pozorno prateći kalendar s plodnim danima i nadajući se da bi tako mogla zatrudnjeti. No sve će se početi usložnjavati kad se već s prvim „usputnim“ ljubavnikom, Srbinom Nikolom, počne zbližavati i graditi odnos međusobnog povjerenja i razumijevanja. U tom odnosu Nikola je onaj koji želi razbiti ili barem načeti oklop plahe, nesigurne, prestrašene te spomenutim dalmatinskim mentalitetom i patrijarhatom možda i ključno definirane Tereze, koja će mu i sama u jednom trenutku reći da se svega boji. Dok ona u Nikoli tako pronalazi srodnu dušu i rame za plakanje, njezin suprug Marko profiliran je kao šutljiv čovjek koji je za nju i njihov brak dobrano izgubio zanimanje te kojeg zadovoljna, vesela i nasmijana vidimo samo u jednoj sceni, u kojoj joj se putem Skypea s broda javlja s viješću da upravo slave rođenje sina jednog od njegovih kolega.

Režija Danila Šerbedžije sigurna je, smirena i vrlo sugestivna, i u intimnim scenama protagonistice kao i u onima s više likova koje se odigravaju u kazalištu, noćnom klubu ili na ulici, a imponira način na koji koristi urbani ambijent Splita, konkretno modernističku arhitekturu Splita 3. No Split ovdje nije turistička destinacija s razglednica, nego – slično načinu na koji je Hana Jušić u filmu Ne gledaj mi u pijat pristupila Šibeniku – pozornica egzistencijalne drame koja zadanom scenografijom odnosno arhitekturom dodatno opisuje intimna stanja protagonistice. Tereza37 inteligentno je koncipirano, pronicavo i atmosferično djelo koje nudi pogled u traumatičnu intimu nesigurne i izgubljene protagonistice. Terezina tuga i nesigurnost izbijaju gotovo iz svakog kadra, a Lana Barić tumači je kao ženu pogrbljenu pod teretom muke.

Vijenac 691 - 962

691 - 962 - 10. rujna 2020. | Arhiva

Klikni za povratak